Dålig service

Berättelser från missnöjda konsumenter

Rätt att klaga

Som konsument har du alltid rätt att klaga och du får klaga på precis vad du vill, i alla fall när det handlar om ett köp som du är missnöjd med – men det finns en hel del saker som varje konsument bör lägga på minnet.

streckkodAtt klaga över att banken inte kan hjälpa till när bankomaten sväljer ens bankkort, som vi skrivit om här, kanske inte riktigt är en konsumentfråga. Skillnad är dock när klagomålen du har berör en produkt som du köpt hos en butik, för då har du alltid rätt att klaga och även reklamera dina vara – vilket du kan göra i upp till tre år efter ditt köp. Dock ska du se till att klaga på rätt sätt, och det gör du i tre enkla steg:

  1. Prata med säljaren
  2. Ta hjälp av andra
  3. Ta tvisten vidare

Prata, ta hjälp och ta ärendet vidare

När du har ett klagomål på en vara du köpt ska klagandet ske i tre steg för det blir enklast så, enligt konsumentverkets Klagoguide som du hittar genom att klicka här. Men kortfattat ska du alltid börja med att gå tillbaka till butiken där du köpt din produkt och prata med säljaren, men innan du ger dig av bör du förbereda dig. Ta fram kvittot på varan för att kunna styrka att varan är köpt just där och vilket datum produkten inhandlades. När du gjort det är det dags att planera hur du ska kunna förklara felet på produkten, och det är även bra om du kommer fram till vilken åtgärd du vill att butiken ska ta. Vill du ha en ny vara? Få pengarna tillbaka? Eller vill du att produkten ska repareras? Nästan all butiker har rätt att själva först få försöka rätta till felet med en reparation, så bli inte förvånad om du inte får till exempel en ny mobiltelefon direkt. Om du och säljaren sedan inte kommer fram till en lösning kan det vara bra att gå vidare till steg två: att ta hjälp av andra. Säljaren eller butiken kanske har en kundombudsman eller rent av en avdelning som hanterar just klagomål – vänd dig dit i så fall. Skulle ni fortfarande inte kunna lösa problemet är det dags för steg tre: att ta tvisten vidare. Nu är det dags att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden ARN vars beslut inte är tvingande men som efterföljs i 70 procent av alla beslut nämnden tar. Eller så kan du gå till domstol, men det kostar att lämna in en sådan ansökan och förlorar du ärendet riskerar du att behöva stå för såväl dina egna som butiken och säljarens rättegångskostnader. Men innan du gör något alls av ovanstående – se till att kontrollera dina rättigheter som konsument och läs igenom Klagoguiden!