Dålig service

Berättelser från missnöjda konsumenter

Tips för den som råkar ut för dålig service!

Det finns nog inte en enda människa i hela världen som inte råkat ut för dålig service någon gång. Det kan vara i den lokala matbutiken, när man ska köpa ny telefon eller skaffa sig ett nytt hem. Dålig service finns nämligen på alla nivåer, vad man än är ute efter. Och visst är det inget som man ska förvänta sig eller förbereda sig på, men man måste ändå veta vad man ska göra om man faktiskt råkar ut för något sådant. Man har rätter som konsument.

Alla har vi någon gång då vi ska köpa något, beställa något eller liknande varit med om att servicen vi trodde skulle vara bra var precis tvärt om, väldigt dålig. Något som man aldrig uppskattar. Eller? Det finns faktiskt undantag, och det stavas Stureplan. På svd.se kan man läsa om detta fenomen som dagligen sker på de lite finare krogarna kring Briger Jarlsgatan:

Dessutom visade sig den dåliga servicen i sig vara attraktiv. Förklaringen är att de så kallade VIP-kunderna njuter av att veta att andra gäster nekas inträde eller behandlas sämre av personalen.
– Grundproblematiken, i det här fallet den dåliga servicen, är alltså en del av förklaringen till varför kunderna på Stureplansnattklubbarna känner en attraktion till sin favoritnattklubb, säger Kristian von Seth.
(Läs resten av artikeln här).

Men även om detta är något som fungerar bra för klubbar kring Stureplan är det ett väldigt ovanligt fenomen som absolut inte uppskattas av alla. Särskilt inte när det kommer till ställen som restauranger och butiker.  Då vill man bli bra bemött och varken nedvärderad eller kränkt på något vis, man är trots allt där för att köpa en tjänst, och då förväntar man sig att det ska vara bra. Men vad ska man göra om man råkar ut för den dåliga servicen? Låt oss ta upp några tips som man kan tänka på!

  • Lite beroende på vad det är man råkat ut för bör man reagera på olika sätt. Det är dumt att börja skrika och gorma på ett kassabiträde bara för att man inte fick extra servetter, samtidigt som det är dumt att bara rycka på axlarna om någon tagit på tok för mycket betalt för en redan dyr vara. Se till så att du tänker rätt och var saklig i din kritik mot servicen, annars är det inte lika säkert att någon lyssnar på dig.
  • Stå på dig! Kunden har alltid rätt, sägs det. Och om man verkligen känner och vet med sig att man har det, ge dig inte! Det är inte alltid de som står i kassan eller svarar i telefonen faktiskt vet vad som gäller. Om det går långt och du inte får upprättelse och det handlar om något viktigt kan man till och med behöva kalla in en advokat, allt för att rätt faktiskt ska vara rätt! Man hittar en bra advokat på till exempel http://advokatfirmanaberg.se. De kan hjälpa dig få rättvisa, men se till så att det verkligen är befogat och inte bara för att du inte fick byta tröjan efter att bytesrätten gått ut