Dålig service

Berättelser från missnöjda konsumenter

Undvik klagomål

Nästan dagligen får företag klagomål, det kan vara små i form av arga inlägg på sociala medier, eller så kan de vara mer allvarliga i form av anmälningar till Konsumentverket. Ofta behöver det inte gå så långt att fallet faktiskt anmäls, men det händer sannerligen då och då. På sn.se kan man hitta en text om just detta:

Mer än 7 000 anmälningar kom in till Konsumentverket 2012. Klagomålen mot telekombolagen dominerar. Tele 2 fick 162 anmälningar, enligt Metro. Telia Sonera fick 148, Telenor 131 och Comhem 119.

Men listan toppas av 175 klagomål på det danska företaget Formlife, som säljer bantningsmedel. Bland andra som anmälts finns pensionsrådgivare och elbolag. Hos allmänna reklamationsnämnden gäller klagomålen mest motor, elektronik och resor.

Att bli anmäld till Konsumentverket, eller ens illa talas om på sociala medier, är inget som något företag vill vara med om. Istället måste man jobba för att kunderna ska bli så nöjda som möjligt med tjänsten som de köpt av ditt företag. Det kan vara genom att skicka kassapersonalen på kurs för att bli mer service minded, eller använda smart projektstyring bakom stängda dörrar för att få bättre struktur. Beroende på hur ens företag är uppbyggt, och vad man gör, så får man hantera klagomål på olika sätt och förebygga dem på olika sätt. Och även om det sägs att kunden alltid har rätt, så är det faktiskt inte så. Det gäller bara att sköta det på ett snyggt sätt och inte vara otrevlig mot någon kund, så brukar det mesta lösa sig och man slipper anmälningar och liknande.