Behöver du ha god service som frilansare? Ja, självklart! Dock är det skillnad på service och service. För en person arbetar som exempelvis cafébiträde handlar service främst om bemötandet till de kunder som kommer och handlar, men som frilansare är det mer fokus på tillgänglighet och leverans, vilket inte alltid är det lättaste. Numera finns det dock mängder av olika alternativ som gör det lättare för tillgängligheten. Exempelvis kan en använda sig av http://www.uppbokad.se/ för att boka kunder på ett enkelt och smidigt sätt. På så vis är man alltid tillgänglig för nya bokningar, och det blir aldrig dubbelbokningar. Det finns numera också hjälp för frilansare att fakturera vilket också är någonting som går in under god service – att skicka snygga fakturor som går ut i rätt tid.
Sen kan man fråga sig om det är värt att arbeta som frilansare i jämfört med hur det är att vara fast anställd. Det finns många aspekter att ta in vad gäller frågan, och självklart finns det både för- och nackdelar. I en artikel här har man skrivit om ämnet, och man frågar sig “frilans – frihet eller fängelse?”. Mycket beror nog också på vilken typ av arbete det handlar om. Att frilansa som cafébiträde kanske inte är ultimat, men däremot kan det vara lönsamt att göra det om du arbetar inom media eller kultur. Det är faktiskt så att nästan hälften av alla frilansare arbetar med kultur, vilket säkerligen säger en hel del. Ett som är säkert är att service är viktigt när det handlar om arbete och de oavsett vilken typ av tjänst du har och i vilken bransch du arbetar. Något man kan tänka på när det gäller service, är att ett leende smittar. Så se till att le mot både arbetskollegor och kunder, så ler de säkerligen tillbaka mot dig.
Här är en intressant video om vanliga misstag vid kundmöten – alltså dålig service!